مقالات آموزشی

انواع کولر را بشناسیم

انواع کولر را بشناسیم

بهترین تهویه هوا برای خانه شما کدام است….؟!

انواع مدل کولر

این راهنما انواع کولرهای گازی را پوشش می دهد که برای انتخاب صحیح دستگاه خنک کننده یا گرمایشی بعدی باید از آنها اطلاع داشته باشید!

بیایید با برخی از آمار شروع کنیم و به یادگیری انواع مختلف AC که در بازار موجود است ، برویم.

کولر گازی یکی از رایج ترین وسایل برقی در خانه های داخل ایالات متحده است. تقریباً 75٪ خانه ها از یک نوع سیستم تهویه مطبوع نصب شده اند. براساس آمار جمع آوری شده توسط وزارت انرژی ایالات متحده ، میزان استفاده از کولر گازی در حدود 6٪ از کل برق تولید شده در کشور است. وقتی این کاربرد را به اصطلاحات پولی تبدیل می کنیم ، مبلغ سرسام آور 29 میلیارد دلاری به ما می دهد.

اکنون که از میزان هزینه صرف شده برای تأمین انرژی انواع کولر گازی مطلع شدیم ، بیایید ببینیم که چه کسی هنگام خرید یک سیستم تهویه مطبوع جدید یا جایگزینی سیستم قدیمی از چه طریق عبور می کند.

واحد تهویه مطبوع بخشی جدایی ناپذیر در هر خانه است و بخش عمده ای از بودجه لوازم خانگی شما را اشغال می کند. انتخاب صحیح بسیار مهم است زیرا خنک سازی ، راحتی و مصرف انرژی خانه مستقیماً به آن بستگی دارد. انواع مختلفی از کولرهای گازی وجود دارد که هرکدام موافقان و مخالفان خود را دارند.

بیایید عمیق فرو برویم و انواع کولرهای گازی موجود در بازار را مرور کنیم تا بتوانید در مورد سیستم تهویه مطبوع بعدی خود تصمیم صحیح بگیرید.

شش نوع اصلی از انواع کولر در بازار وجود دارد. هر نوع کولر گازی برای فضای خاصی طراحی شده و هدف خاصی را برآورده می کند.

انواع مختلف کولر به شرح زیر است:

  • کولر گازی مرکزی
  • کولر مینی تقسیم بدون کانال
  • کولر گازی پنجره ای
  • کولر گازی قابل حمل
  • طبقه نصب شده کولر
  • تهویه مطبوع هیبریدی / دوگانه سوز
  • کولر گازی هوشمند
  • کولر گازی ژئوترمال

در اینجا تجزیه و تحلیل 4 فاکتور مهم برای انتخاب بهترین نوع  کولر برای خانه شما ذکر شده است ، که در زیر توضیح داده شده است:

  • بودجه
  • مصرف انرژی
  • مورد نیاز و نگهداری فضا
  • قدرت خنک کننده

فاکتورهای مهم هنگام انتخاب بهترین نوع کولر برای خانه شما؟

1: کولر گازی مرکزی

اگر خانه بزرگی دارید و می خواهید چندین اتاق را به طور هم زمان خنک کنید ، این نوع تهویه مطبوع مناسب شما است. یک واحد تهویه مطبوع مرکزی از سیستم اسپلیت استفاده می کند که هوا را از طریق مجاری نصب شده در خانه تنظیم می کند. همچنین به عنوان سیستم داکت شناخته می شود.

جنبه split نشان می دهد که سیستم ترکیبی از دو واحد اصلی است. واحد خارجی در کندانسور و کمپرسور بسته بندی می شود. در حالی که واحد داخلی شامل سیم پیچ اواپراتور و کنترل کننده هوا است. مانند هر کولر گازی معمولی ، تهویه مطبوع مرکزی نیز از ماده مبرد در حذف گرما از هوای داخلی استفاده می کند. این گرما به بیرون از منزل کشیده می شود و هوای خنک از طریق مجاری وارد می شود.

با استفاده از فناوری مدرن HVAC ، ترموستات های قابل برنامه ریزی را می توان با تهویه مطبوع مرکزی برای تجربه یک خانه هوشمند همراه کرد.

مزایای سیستم AC متناوب:

  • همه اتاق های متصل به مجاری را به یکباره خنک می کند ، بنابراین در کمترین زمان یک محیط خنک تر و تنظیم شده در اطراف خانه ایجاد می کند.
  • از آنجا که هوای خنک در همه اتاق ها جریان دارد ، رطوبت اطراف خانه کاهش می یابد و باعث راحتی بیشتر محیط می شود.

معایب سیستم تهویه مطبوع مرکزی:

  • این انرژی زیادی را مصرف می کند و منجر به قبض های بالاتر انرژی می شود.
  • در صورت بروز مشكل در مجاري ، ممكن است اين واحدها كارايي و اثر بخشي خود را از دست بدهند.
  • بعضی ها واحد بیرونی را جذاب نمی دانند اما شما همیشه می توانید واحد تهویه مطبوع خود را در حیاط خانه خود پنهان کنید.

2: مینی تقسیم بدون کانال

کولر گازی مینی اسپلیت داکتلس

اگر می خواهید کارایی بهتری داشته باشید ، یا می خواهید کانال های زیادی را از بین ببرید ، یا فقط می خواهید بخشی از خانه شما خنک شود ، پس انتخاب کولرهای گازی مینی اسپلیت بدون کانال یک انتخاب عالی است. سیستم های بدون کانال گزینه عالی برای خانه های معاصر هستند.

چنین نوع کولر گازی ترکیبی از یک واحد خارجی است که شامل یک کمپرسور و یک کندانسور است که همراه با یک یا چند واحد داخلی است. این واحدهای داخلی بر روی یک دیوار نصب شده و مجهز به دمنده های هوا هستند. واحدهای داخلی و خارجی از طریق لوله متصل می شوند و مبرد بسته به نوع مصرف از طریق آنها تغییر می کند.

از آنجا که این واحدهای داخلی کوچک و کم حجم هستند ، معمولاً هر اتاق واحد خود را نصب می کند که می تواند برای گرم کردن یا سرمایش استفاده شود. چنین نوع کولرهای گازی در مقایسه با برخی دیگر از گزینه های موجود در مصرف انرژی بسیار کارآمدتر به نظر می رسند اما اگر قصد نصب یک دستگاه در هر اتاق برای پوشش کل خانه را داشته باشید ، می تواند برای جیب شما نیز سنگین باشد.

مینی انشعابات بدون داکت با یک کنترل از راه دور ارائه می شوند اما به همراه یک کنترل کننده هوشمند AC می توانید آنها را با استفاده از تلفن خود ، از هرجایی کنترل کنید!

مزایای مینی کولر بدون کانال:

  • بدون هرگونه نصب به راحتی در هر جایی قابل نصب است
  • بسیاری از مشکلات و مجاری
  • این می تواند درجه حرارت هر اتاق را به صورت جداگانه کنترل کند.

معایب مینی کولر بدون کانال:

  • برای خنک کردن خانه های بزرگ یک واحد مینی تقسیم بدون کانال کافی نیست.
  • از آنجا که واحد داخلی مینی اسپلیت بدون کانال به صورت دیواری نصب شده است ، بنابراین با چشم غیر مسلح قابل مشاهده خواهد بود.

3: کولر گازی پنجره ای

از آنجا که کولرهای گازی پنجره ای در اندازه های مختلف ارائه می شوند ، اگر می خواهید یک اتاق یک نفره یا یک منطقه کوچک را خنک کنید ، مناسب خواهند بود. اگر سراغ یک کولر گازی پنجره ای بزرگ می روید حتی می توانید یک خانه کوچک را خنک کنید زیرا این یک طبقه است یا یک فضای باز. از ابتدا کولرهای گازی پنجره ای به عنوان قهرمان خنک سازی فضاهای کوچکتر برچسب گذاری شده اند و به عنوان متداول ترین نوع کولر گازی شناخته می شوند.

کولر گازی پنجره ای واحد واحدی است که تمام اجزای آن در داخل محصور شده اند. این گرما را از سمت خارج خود خارج می کند و هوای خنک را به اتاق سمت داخلی می اندازد. همانطور که از نام آن پیداست ، در پنجره یا ایجاد سوراخ در دیوار نصب می شود. چنین سیستم های تهویه مطبوع دارای یک فیلتر هستند که به بیرون کشیده می شود تا بتواند برای بازده کامل AC تمیز شود. این سیستم های تهویه مطبوع دارای کنترل بر روی واحد هستند و همچنین ممکن است دارای یک ریموت باشند.

مزایای کولر پنجره:

  • نصب آنها بسیار کم هزینه و آسان است.
  • ساده در نگهداری.

معایب کولر پنجره:

  • هنگام کار پر سر و صدا است و از خارج از خانه قابل مشاهده است.
  • آنها نمای پنجره را پنهان می کنند و باید نزدیک به یک پریز برق مناسب واقع شوند.

4 : کولر گازی قابل حمل

کولرهای گازی قابل حمل مشابه کولرهای گازی پنجره ای هستند. آنها همچنین در یک واحد منفرد قرار می گیرند و تمام اجزای آن در داخل محصور است اما تفاوت در این است که یک واحد ایستاده است و بنابراین می تواند از اتاق به اتاق دیگر منتقل شود. تنها چیزی که به آن احتیاج دارد یک پریز برق برای تأمین برق و دسترسی به پنجره ای است که در آن می توان هوای دستگاه را از استفاده از قیف آن تخلیه کرد.

اگر می خواهید فضای خنک کننده موقتی داشته باشید یا در هر جایی که نصب کولر گازی پنجره ای یا اسپیلت عملی نیست ، می توانید کولر گازی قابل حمل را انتخاب کنید. آنها بسیار مفید هستند و نسخه های کوچکتر حتی می توانند برای لانه ها یا حمام استفاده شوند.

از آنجا که یک واحد قابل حمل در داخل خانه قرار دارد ، فن اواپراتور آن به طور مداوم کار می کند و رطوبت متراکم جمع شده در داخل دستگاه را تبخیر می کند.

مزایای کولر های قابل حمل عبارتند از:

  • می توان آنها را به راحتی در خانه منتقل کرد.
  • آنها به نصب دائمی نیاز ندارند.

معایب کولر های قابل حمل عبارتند از:

  • چنین واحدهایی هنگام کار پر سر و صدا هستند.
  • خنک کردن اتاق های بزرگتر یک مشکل است.

واحد طبقه در اتاق.

کولرهای گازی نصب شده در کف برای راحتی طراحی شده اند اگر مینی اسپلیت را ترجیح می دهید اما فضای لازم برای یک واحد دیواری را ندارید. واحد داخلی AC متصل به کف بر روی زمین قرار دارد و واحد خارجی را می توان بدون آماده سازی عمده سایت یا هرگونه کانال کشی نصب کرد. این چیدمان همچنین برای فضاهایی با دیوارهای کج مانند اتاق زیر شیروانی یا ساختمان ساخته شده توسط مواد شکننده مانند شیشه ایده آل است.

واحد را می توان تا 6 اینچ بالاتر از کف نصب کرد و از طریق یک سوراخ کوچک در دیوار به واحد خارجی متصل می شود.
یک مزیت شگفت انگیز در جایگذاری این کولر  این است که به شما امکان می دهد خیلی راحت فیلترهای هوا را بررسی کنید!

دسترسی آسان به فیلترهای هوا ، کولرهای گازی کف را برای افرادی که مشکلات تنفسی دارند یا افرادی که تمایل دارند کیفیت هوا در محیط داخلی خود را تمیز نگه دارند ، ایده آل می کند.

سیستم های نصب شده روی کف اتاق را سریعتر از هر سیستم نصب دیگری خنک و گرم می کنند زیرا فن به طور مستقیم هوا را در سطح شما می دزد. برعکس ، واحدهایی که به بالای دیوار نصب شده اند اغلب می توانند با مشکل خنک سازی یکنواخت و کارآمد اتاق روبرو شوند. واحدهای طبقه برای کارایی مناسب و گردش مناسب هوا به فضای آزاد اطراف خود احتیاج دارند. اطمینان حاصل کنید که واحد توسط مبلمان یا دیوارها مانع نمی شود.

مزایای AC های کف نصب شده:

  • مناسب افراد مسنی است که به دلیل قابلیت دسترسی در خانه زندگی می کنند
  • به راحتی قابل نصب است
  • یک انتخاب عالی برای مناطق دشوار و کوچک زیرا فضای زیادی را اشغال نمی کنند

معایب تهویه مطبوع کف:

  • به دلیل موانع موجود در اتاق ، مثلاً مبلمان ، می توان جریان هوا را به خطر انداخت
  • به دلیل توزیع ناهموار و محلی جریان هوا برای اتاقهای بزرگ مناسب نیست

6: کولر گازی هوشمند

کولر هوشمند خود را با تلفن هوشمند خود کنترل کنید

کولرهای گازی هوشمند نوعی کولر گازی مینی اسپیلت ، پنجره ای یا قابل حمل هستند که قابلیت اینترنت اشیا را دارند. این AC ها به Wi-Fi متصل هستند و با یک برنامه بومی ارائه می شوند که کنترل جهانی را از طریق تلفن هوشمند فراهم می کند.

بسته به سازنده ، این کولرهای گازی دارای ویژگی های بی شماری هستند. برخی از این موارد شامل برنامه ریزی هفتگی ، حصارکشی زمینی ، حالت راحت ، کنترل دامنه دما و بسیاری از ویژگی های دیگر است. با استفاده از این موارد ، می توانید به راحتی و همراه با صرفه جویی در انرژی به راحتی برسید.

کنترل کننده های هوشمند AC نیز در بازار موجود است که تمام ویژگی های عملکرد را فراهم می کند

یک برق متناوب هوشمند به هر واحد داکت معمول. آنها مانند ترموستات های قابل برنامه ریزی کار می کنند و در مقایسه با AC های هوشمند کسری از هزینه دارند.

مزایای کولرهای گازی هوشمند:

  • با امکانات بی نظیر راحتی و راحتی را فراهم کنید.
  • به صرفه جویی در انرژی کمک کنید.

معایب کولرهای گازی هوشمند:

 

  • گرانتر از واحدهای معمولی.
  • اتصال Wi-Fi برای استفاده از همه ویژگی ها ضروری است

7 : سیستم تهویه مطبوع ژئوترمال

گرمایش و سرمایش زمین گرمایی یک روش نسبتاً جدید محسوب می شود ، این روش با استفاده از خصوصیات عایق بندی زمین کار می کند. از آنجایی که دمای زیر 4 تا 6 فوت زمین بدون توجه به آب و هوا در طول سال ثابت باقی می ماند ، فناوری زمین گرمایی از این مزیت برای گرم کردن و خنک کردن خانه شما با بهره وری بهتر بهره می برد.

این سیستم دارای لوله کشی است که شامل یک حلقه است که آب را بین خانه شما ، یک پمپ حرارت و زمین گردش می کند. آنها برای راه اندازی در زیر زمین نیاز به کارهای فشرده دارند.

مزایای استفاده از سیستم زمین گرمایی کولر:

  • از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد است.
  • عمر نسبتاً طولانی تری نسبت به سایر تجهیزات گرمایشی و سرمایشی دارد

معایب سیستم زمین گرمایی کولر:

  • از آنجا که حلقه ها در زمین نصب شده اند ، نصب به مکان بستگی دارد.
  • هزینه راه اندازی بسیار زیاد است.

8 : هویه مطبوع هیبریدی / دوگانه سوز

سیستم ترکیبی سیستمی است که کوره گاز را با یک پمپ حرارتی منبع هوا الکتریکی ترکیب می کند تا عملکردی مقرون به صرفه و کارآمد از نظر گرمایش و سرمایش داشته باشد. بسته به درجه حرارت در فضای باز ، سیستم به طور خودکار بین سوزاندن سوخت های فسیلی و مصرف برق جابجا می شود. شما دمایی را تغییر می دهید که سیستم از پمپ حرارتی به کوره تغییر می کند یا می توانید سوئیچ دستی را نیز انجام دهید.

در فصل تابستان ، پمپ گرما مطابق عملکرد خود عمل می کند و هوای گرم را از داخل خانه بیرون می کشد و آن را به بیرون پرتاب می کند. در طول زمستان ها ، این روند معکوس می شود و گرما در سراسر خانه شما توزیع می شود. هنگامی که درجه حرارت برای عملکرد پمپ گرما خیلی سرد است ، کوره وارد می شود.

مزایای تهویه مطبوع هیبریدی:

  • راحتی داخل خانه را به حداکثر برسانید و هزینه قبض های آب و برق را به حداقل برسانید.
  • رد پای کربن خود را پایین بیاورید.

معایب تهویه مطبوع هیبریدی:

  • هزینه بالای راه اندازی اولیه.
  • Breakeven ممکن است در طولانی مدت رخ دهد.
فاکتورهای مهم هنگام انتخاب بهترین نوع کولر برای خانه شما؟

اکنون که انواع تهویه مطبوع موجود در بازار را شناختیم ، وقت آن است که تصمیم بگیریم بهترین سیستم AC مناسب برای خانه شما را انتخاب کنیم. در اینجا مهمترین عواملی وجود دارد که باید در نظر گرفت:

1 : بودجه عامل اصلی انتخاب سیستم تهویه مطبوع منزل شماست

در اینجا رتبه بندی با توجه به بودجه انواع سیستم های کولر آورده شده است. از کمترین به بالاترین:

ارزانترین گزینه موجود کولرهای گازی پنجره ای و تهویه مطبوع قابل حمل است. در نظر داشته باشید که چنین نوع کولرهای گازی فقط قادر به خنک کردن یک اتاق واحد هستند.

اگر فقط یک یا دو اتاق را خنک می کنید ، یک تهویه هوا بدون کانال یا یک مینی اسپلیت AC در نظر گرفته می شود مقرون به صرفه است. اگر خنک کردن کل خانه خود را بر روی یک سیستم مجاری مجزا انتخاب کنید ، باید آن را همیشه روشن نگه دارید و با اثربخشی کم به هزینه های انرژی خود اضافه کنید.

AC های هوشمند بسته به نوع (پنجره ، مینی اسپلیت یا قابل حمل) کمی گران تر از نمونه های معمولی خود هستند. با این حال ، آنها منجر به صرفه جویی در انرژی می شوند و بنابراین اجرای آنها گران نیست. کنترل کننده های هوشمند AC موجود در حدود 70 تا 120 دلار قیمت دارند و عملکردهای مشابه و حتی بیشتری را ارائه می دهند.

یک واحد تهویه مطبوع مرکزی در مقایسه با انواع قبلی ذکر شده گران تر است اما همچنین موثرتر نیز به حساب می آید. علاوه بر این ، عمر این کولرهای گازی بیشتر از کولرهای گازی قابل حمل و پنجره است. هزینه جاری اینها گرچه بسیار بیشتر است.

گرمایش و سرمایش زمین گرمایی به عنوان گرانترین گزینه موجود در نظر گرفته می شود ، با این وجود آنها تمایل دارند با گذشت زمان هزینه خود را با صرفه جویی در هزینه پرداخت کنند. کارایی و اثربخشی واحدهای زمین گرمایی در مقایسه با بقیه انواع AC های موجود در خارج از کشور قابل مقایسه نیست. گفته شده است که اگر برای تهیه چنین سیستمی هزینه زیادی صرف کنید ، با نصب آن می توانید تقریباً بقیه عمر خود را حفظ کنید.

2 : مصرف انرژی

از خرید یک سیستم تهویه مطبوع کم مصرف که می تواند به شما در کاهش قبض های آب و برق کمک کند اطمینان حاصل کنید. نسبت کارایی انرژی به عنوان درجه بندی EER نیز شناخته می شود. مهم است که بررسی شود تا مقرون به صرفه ترین گزینه در نظر گرفته شود. هرچه درجه بندی بالاتر باشد ، سیستم از کارایی بیشتری برخوردار است.

یکی دیگر از پارامترهای بسیار نزدیک ، نسبت بهره وری انرژی فصلی (SEER) است. رتبه SEER یک واحد خروجی خنک کننده است که تقسیم بر کل انرژی الکتریکی ورودی در همان مدت است.

اگرچه ممکن است درجه بندی SEER شبیه EER باشد ، اما تفاوت در این واقعیت است که SEER در کل یک فصل خنک کننده چندین ماهه در نقاط مختلف دما محاسبه می شود ، در حالی که EER فقط در دمای ثابت محاسبه می شود

نقطه اوره باز هم می گویم ، هرچه درجه SEER واحد بالاتر باشد ، از نظر انرژی نیز کارآمدتر است.

اگر می خواهید هزینه های برق متناوب خود را کاهش دهید ، نگاهی به روش های فوق العاده آسان بیاندازید که می تواند ضمن کاهش راحتی دمای مناسب ، به شما در کاهش اسکناس های خود کمک کند!

3 : مورد نیاز فضا و سهولت نگهداری

سهولت تعمیر و نگهداری واحد تهویه مطبوع مهمترین قسمت است اگر می خواهید عمر آن را برای سالهای آینده طولانی کنید. به همین ترتیب ، همیشه کولر گازی مناسب فضای خانه خود بخرید.

انواع و مارک های زیادی در بازار موجود است. تصمیم شما برای انتخاب یکی به نیاز فضای شما ، بودجه اختصاص یافته و سهولت استفاده همراه با سهولت نگهداری بستگی دارد.

4 : قدرت خنک کننده

این مشخصات فقط برای AC های هوشمند قابل استفاده نیست بلکه برای هر نوع کولر گازی که قصد خرید آن را دارید ، قابل استفاده نیست. واحدهای حرارتی انگلیس (BTUs) اندازه گیری ظرفیت خنک کننده یا گرمایش کولر گازی است. هرچه BTU بالاتر باشد ، واحد خنک کننده یا گرمایشی بیشتری دارد.

ظرفیت های مشترک BTU از 6000 تا 12000 متغیر است که برای یک اتاق نشیمن در اندازه های مشترک مناسب است. شما باید به دنبال AC باشید که متناسب با اندازه اتاق شما باشد. این به شما کمک می کند در حالی که اثبات بهترین میزان سرمایش یا گرمایش است ، حداقل انرژی را مصرف کنید.

با آرزوی تابستانی عالی!

آموزش تعمیرات کولر

اگر قصد شرکت در دوره آموزش تعمیرات کولر را دارید میتوانید در دوره های آموزشی تعمیرات آکادمی اموزشی تهران شرکت کنید..برای

 

جهت اطلاع از سایر آموزش های فنی و حرفه ای از لینک های مربوطه اقدام نمایید.

✔️ – آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی
✔️ – آموزش تعمیرات برد الکترونیکی
✔️ – آموزش تعمیرات موبایل
✔️ – آموزش تعمیرات لپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید