مقالات آموزشی

راههای بهبود کیفیت هوای داخلی

راههای بهبود کیفیت هوای داخلی

عوامل کیفیت هوا در محیط داخلی

کیفیت هوای داخلی (IAQ) همیشه برای صاحبان خانه و محل کار بسیار مهم بوده و حتی با شیوع همه گیر کنونی دنیا ، نگرانی های آن بیشتر بوده است. سرفه های مکرر ، عطسه و احساس گرفتگی نشانه هایی از عدم کیفیت هوا است و ممکن است لازم باشد سیستم های HVAC خود را از نزدیک بررسی کرده و برخی تغییرات را ایجاد کنید. کیفیت هوا بهبود یافته نه تنها یک محیط شادتر را تضمین می کند بلکه می تواند منجر به بهبود سلامت جسمی شود.

سوال این است که ، چگونه کیفیت هوای داخل را بهبود ببخشیم؟

حتی اگر هیچ استاندارد مدونی وجود ندارد ، دستورالعمل های IAQ مربوط به محل کار توسط سازمان ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) منتشر می شود. IAQ توسط آژانس حفاظت از محیط زیست (EPA) به عنوان یکی از پنج خطر اصلی فوری محیط زیست برای بهداشت عمومی شناسایی شده است. براساس مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها (CDC) ، اکثر شهروندان آمریکایی 90٪ از وقت خود را در خانه می گذرانند. این شامل تقریباً یک هفته کاری 40 ساعته در خانه است. همه اینها به این واقعیت اشاره دارد که IAQ تأثیر به سزایی در رفاه حال یک فرد دارد و به گفته برخی از متخصصان ، تأثیر آن بیشتر از کیفیت هوای بیرون در سلامتی شما است.

بنابراین به طور طبیعی نتیجه می گیرد که کیفیت هوای داخلی باید کانون توجه باشد.

اثرات کیفیت پایین هوا در محیط داخلی

می توانید اشتباه بگیرید که عطسه و سرفه مکرر خود را به تغییرات فصلی نسبت می دهید ، اما طبق EPA ، هوای داخل خانه می تواند 2 تا 5 برابر بیشتر از محیط خارج آلوده باشد. اما این هنوز موضوعی نیست که به طور گسترده در میان محافل مورد بحث قرار گیرد و بعداً منجر به تأثیرات منفی شود.

اجازه دهید برخی از حقایق سریع را مرور کنیم:

طبق کالج آلرژی ، آسم و ایمونولوژی آمریکا ، تقریباً 50٪ از کل بیماری ها ناشی از کیفیت پایین هوا در محیط داخلی است.

کیفیت پایین هوای داخلی منجر به بیماری های بیشتر ، مرخصی برای کارمندان و هزینه های بالاتر بیمه می شود. وزارت انرژی ایالات متحده تخمین می زند که این عوامل می تواند سالانه 168 میلیارد دلار برای کسب و کارها هزینه داشته باشد.

مطالعات نشان داده است که 6 روز بیمار اضافی در سال به دلیل کیفیت پایین هوای داخلی در هر 10 کارگر ایجاد می شود.

یک مطالعه نشان داد که موارد آسم با کنترل آلرژن ها و آلاینده های موجود در هوای داخلی می تواند تا 60٪ کاهش یابد.

همه این حقایق به لزوم تأکید بر بهبود کیفیت هوای داخل ساختمان به عنوان یکی از ملفه های اصلی سلامت کارمندان و بهره وری در محل کار اشاره دارند. همین دروس را می توان در محیط خانه نیز به کار برد تا منجر به ایجاد فضای آرامش شود.

اثرات HVAC بر کیفیت هوای داخلی

کیفیت هوای داخلی خوب

همانطور که قبلا گفته شد ، بیشتر وقت ما در خانه ، یا در خانه یا محل کار صرف می شود. این امر HVAC را به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل می کند. اما هنوز هم تأکید HVAC در بین عموم مردم معمولاً بر جنبه خنک کننده یا تهویه مطبوع آن است و نه قسمت تهویه. گردش هوای با کیفیت در فضای داخلی و حفظ تعادل دمایی سالم قسمت مهمی از سیستم HVAC است و نمی توان از آن غافل شد.

یک سیستم HVAC هوا را از خارج وارد می کند و پس از درمان مناسب آن را به داخل اتاق می اندازد. از فیلترهای هوا و یونیزرها برای تصفیه هوا قبل از ورود هوا به فضای داخلی استفاده می شود. اطمینان از اینکه فیلترها و سایر سیستم های مرتبط در شرایط مطلوب باقی مانده اند مهم است تا آلاینده های فضای بیرون به داخل اتاق نیایند.

اگر سیستم تهویه شما در شکل عالی نیست ، همراه با یک فیلتر ضعیف نگهداری شده ، این آلودگی ها می توانند در داخل خانه یا محل کار شما باقی بمانند و باعث نگرانی شما شوند. به همین دلیل است که حفظ سیستم تهویه مطبوع خود ضروری است. علاوه بر این ، رطوبت می تواند در سیستم های HVAC شما جمع شده و به رشد کپک و قارچ کمک کند. این می تواند به عنوان یک سایت میزبان باکتری ها و ویروس هایی که برای سلامتی مضر هستند ، باشد.

تست کیفیت هوای داخلی

قبل از اینکه به بهبود IAQ خود بپردازید ، باید ایده ای در مورد وضعیت فعلی IAQ داشته باشید. برای آن ، یک کیت آزمایش کیفیت هوای داخلی ضروری است. بسته به نوع آلاینده هایی که می توانند تشخیص دهند ، انواع مختلفی از کیت ها موجود است که از 80 تا 200 دلار متغیر است. برخی از پارامترهای متداول رطوبت ، دی اکسید کربن ، آلاینده های شیمیایی و ذرات معلق هستند. بنابراین حتماً نیاز خود را یادداشت کرده و یک کیت تست کیفیت هوای داخلی خریداری کنید.

حفظ کیفیت هوا در محیط داخلی عالی

فیلترهای HEPA با کیفیت هوای داخلی

منبع کنترل تهویه

بخشی جدایی ناپذیر از سیستم های تهویه مطبوع ، تهویه هوا برای اطمینان از اینکه هوای تنفسی شما مرتباً بازیافت می شود و از هر گونه آلودگی تصفیه می شود بسیار مهم است. تجمع هوای راکد می تواند باعث موارد متداولی مانند فضای گرفتگی و تجمع بو یا مشکلات بسیار جدی تری مانند میزان بیش از حد دی اکسید کربن شود. یک سیستم تهویه خوب قادر به گردش هوای تازه در اتاق ، تصفیه آن و سپس حذف آن است. برای رسیدن به این هدف مجاری و ورودی باید در موقعیت قرار بگیرند.

در ساعت بیشتر

شرایط رطوبت ، کنترل رطوبت نیز مهم است. برای حذف رطوبت هوا از سیستم HVAC نیز استفاده می شود و در شرایط عادی ، این آب از طریق یک سری لوله های تخلیه در فضای باز تخلیه می شود. با گذشت زمان ، این لوله ها می توانند مسدود شده یا آسیب ببینند و در نتیجه انسداد ایجاد کنند. این زمانی است که رطوبت می تواند در کل سیستم HVAC پخش شود و به یک محل تولید کپک و کپک تبدیل شود و باعث ایجاد باکتری هایی شود که می توانند از طریق مجاری مجاری پخش شده و علت بیماری ها باشند. به همین دلیل توصیه می شود به طور منظم از سیستم HVAC خود بازدید کنید.

تعمیر و نگهداری منظم سیستم تهویه

برای یک سیستم HVAC ، فیلترها اولین خط دفاعی در برابر آلاینده های فضای باز هستند. آنها برای جذب آلاینده ها و محدود کردن ورود آنها به فضای داخلی طراحی شده اند. با گذشت زمان ، آنها می توانند پر از گرد و غبار و خاک جمع شده شوند ، و کارایی آنها کاهش می یابد. اکنون آنها بیش از خسارت به آنها آسیب می رسانند. از این رو ، برای جلوگیری از گرفتگی خطوط هوا ، معاینات معمول و تعویض فیلترهای هوا اجباری است. برای سیستم های بدون مجرا ، برخی از کنترل کننده های هوشمند مانند Cielo Breez Plus می توانند زمان تعویض فیلتر خود را به شما اطلاع دهند ، بنابراین شما را مجذوب خود نمی کند.

فیلترهای دیگری نیز در دسترس هستند که می توانند ذرات ریزتری را از بین ببرند ، فیلترهای HEPA نامیده می شوند. این موارد برای افرادی که آلرژی دارند توصیه می شود.

به همین ترتیب ، برای سیستم های کانال دار ، مجاری باید مرتباً مورد بازرسی قرار گیرند. جوندگان و حتی پرندگان گاهی اوقات می توانند به داخل مجاری پناه ببرند و منبع بوی بد باشند.

دستگاه تصفیه هوا 

اگر می خواهید این میکروارگانیسم ها را از هوا خارج کنید ، تصفیه کننده هوا در محیط داخلی یک امر ضروری است. فیلتر هوای داخلی HVAC فقط برای ذرات بزرگتر مناسب است. فیلتر سنگین HEPA برای به دام انداختن ذرات 0.3 میکرون به بالا مناسب است. در همین حال ، از میدان های الکترواستاتیک برای گرفتن ذرات میکروسکوپی مانند ویروس ها استفاده می شود.

علاوه بر این ، از فیلترهای زغال فعال می توان برای گرفتن مقادیر زیادی از ذرات به اندازه میکرون و تمیز نگه داشتن محیط داخلی نیز استفاده کرد. یک پوند ذغال فعال می تواند مساحت 100 هکتار داشته باشد ، بنابراین مساحت آنقدر بزرگ است که بتواند به طور موثر در هوا فیلتر شود.

دستگاه های تصفیه هوا با اشعه ماورا بنفش اکنون در صنعت در حال تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب هستند. همانطور که از نامش پیداست ، فیلترهای اشعه ماورا UV بنفش با انفجار با اشعه های ماوراlet بنفش که باعث عبور آنها از طریق باکتری ها و ویروس ها می شود ، آنها را از بین می برد.

HVAC Maintenance کلید کیفیت خوب هوا است

تعمیر و نگهداری کیفیت هوای داخلی

نگهداری از مقرون به صرفه ترین راه حل برای حفظ محیط زندگی سالم در محیط داخلی است. همیشه علائم کولر گازی خود را که به یک تنظیم نیاز دارید ، بخاطر داشته باشید. اگر سیستم تهویه مطبوع شما در شرایط مناسب نباشد ، قطعاً کیفیت هوا به خطر می افتد. روشهای معمول نگهداری شامل تمیز کردن و تعویض فیلترهای هوا است و سیم پیچ های اواپراتور از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند. اگر در خانه سیگاری هستید ، فیلترهای هوا خیلی سریع با ذرات دود مسدود می شوند و بوی مشخصی از خود به جای می گذارند که گاهی اوقات ممکن است ساکنان را غرق کند. اشکال بیشتری در مورد کیفیت هوای داخلی شما وجود دارد که با استعمال سیگار در محیط داخلی ایجاد می شود ، مانند جذب در گرد و غبار اتاق باقیمانده ، تهویه متقابل در خانه و نشت به دیوارها و سقف ها. باید اطمینان حاصل شود که لوله های زهکشی نیز تمیز هستند و هیچ گونه کپک یا کپک در آن رشد نمی کند.

یکی دیگر از مزایای این بررسی ها این است که به سرعت می توانید به نشت احتمالی درون سیم پیچ های مبرد پی ببرید. آنها می توانند منبع گازهای مضر در خانه شما باشند و منجر به نشتی کشنده مونوکسید کربن شوند.

اکنون می توانیم از اهمیت کیفیت خوب هوای داخلی برای زندگی سالم قدردانی کنیم. این امر نه تنها باعث امنیت خانه شما می شود ، بلکه بعنوان یک مالک محل کار باعث صرفه جویی در هزینه های اضافی پزشکی و بیمه نیز می شود و در نتیجه بهره وری بیشتر کارمندان ایجاد می شود. اجرای کلیه اقدامات فوق الذکر کیفیت هوای داخلی فضای شما را بهبود بخشیده و به زندگی شادتری منجر می شود!

اگر میخواهید در کلاسهای آموزش تعمیرات کولر شرکت کنید اینجا کلیک کنید

جهت اطلاع از سایر آموزش های فنی و حرفه ای از لینک های مربوطه اقدام نمایید.

✔️ – آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی
✔️ – آموزش تعمیرات برد الکترونیکی
✔️ – آموزش تعمیرات موبایل
✔️ – آموزش تعمیرات لپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید