مقالات آموزشی

آموزش نصب و تعمیر کولر گازی

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

دوره های آموزش نصب وتعمیر کولرگازی واسپلیت و تاسیسات، یکی از رشته های تخصصی است که در مجموعه ما زیر نظر اساتید وتعمیرکاران مجرب و تحت نظارت سازمان فنی حرفه ای با استفاده از بروزترین متد آموزشی با هدف کارآفرینی وآموزش کوتاه مدت هنرجویان تهران و شهرستان ها برگزار می کند. باگرم شدن هوا و استفاده از کولرهای آبی مشکلات پیاپی برای مردم ایجاد می شود،مثل خرابی مکررکولرهای آبی وافزایش مصرف آب مشکلات اولیه استفاده ازاین کولرمی باشد.

بیشتر:

اگر قصد یادگیری تعمیرات کولر گازی را دارید میتوانید با شرکت در دوره اموزش تعمیرات کولر گازی، به یک تعمیر کار حرفه ای تبدیل شوید.

نصب و تعمیرکولر گازی

در روزهای گرم تابستان که هوا شرجی می شود کولرهای آبی انرژی زیادی را مصرف می کنند تا باعث خنک شدن هوا شوند،امادر نهایت تاثیرچندانی بر گرمای هوای محیط ندارند و رطوبتی که از طریق دریچه کولر وارد محیط می شود منجربه ایجاد درد براستخوانها و خرابی لوازم چوبی است.بلعکس کولرهای گازی

تعمیر پکیج

رطوبت را افزایش نمی دهند و برای محیط هایی که رطوبت بالا دارند و شرجی هستند بهترین گزینه برای استفاده است. استفاده ازکانال های کولر بزرگ وحجیم و عدم تنظیم دما مناسب برای محیط دیگر مشکلات استفاده از کولرآبی می باشد. بسیاری ازکولرهای گازی واسپلیت های از ویژگی تصفیه هوا برخوردارند که میتوانند ذرات ریز وگرد وغباری که درهوا موجود است را بگیرند که ویژگی بسیار ویژه ای برای افرادی است کهبا وجود این شرایط امروزه یکی از بهترین راه ها برای خنک شدن هوای داخل منازل،شرکت ها ، ادارات ،مراکز خریدو…، استفاده از کولرهای گازی و سیستم تهویه هوا می باشد که آسایش را برای شما درگرم ترین روزهای سال به همرا دارد. اما این توضیحات به این معنا نیست که کولرهای گازی واسپلیت بی نقص هستند وهیچ مشکلی ندارند،بلکه این نوع از خنک کننده ها نسبت به کولرهای آبی و پنکه ها  مشکلات کمتری دارند .امروزه با توجه به رشد ساخت و ساز ساختمان ها در کشور، و نیاز هرساختمان به سیستم های گرمایشی و سرمایشی (کولرگازی و اسپلیت) برای تولید هوای مطبوع ،کاربرد تجهیزات این رشته بیشتر از قبل شده است. هنرجویان گرامی با شرکت در دوره های آموزشی نصب و تعمیرات کولرگازی و اسپلیت،در کارگاه های مجهز،اصول نصب و راه اندازی ، عیبی یابی وتعمیرات این تجهیزات را فرا خواهند گرفت.

آموزش نصب وتعمیر کولرگازی

مجتمع ما با سال ها سابقه درخشان درزمینه آموزش نصب و راه اندازی پکولرگازی واسپلیت، با توجه به تعداد زیاد کولرهای به کاربرده شده در ساختمان ها و کمبود نیروی متخصص در این زمینه با برگزاری دوره های آموزشی به صورت تئوری وعملی، به گونه ای که هنرجویان درپایان دوره  توانایی نصب ، راه اندازی ،عیب یابی وتعمیر کلیه کولرها را به طور حرفه ای داشته باشند،تعمیرکارانی ماهر وارد بازار کار میکند . به منظور بالا رفتن سطح بازدهی ،دوره ها به صورت گروهی ،نیمه گروهی،نیمه خصوصی و خصوصی تحت نظارت سازمان فنی و حرفه ای برگزار می شود. امروزه برخلاف سال های اخیر که کولرهای گازی از تنوع کمتری برخورداربودند که به شکل مکعب-مستطیلی ساده در یکی ازپنجره های اتاق جاساز می شدند و هیچ امکانات ویژه ای نظیر: کنترل، و کم مصرف بودن و کم بودن سرو صداو… وجودنداشت. استفاده از این نوع کولر نیز درتهران مرسوم نبود و تنها برخی از شهرها مثل شهرهای شمالی کشور ازآن استفاده می کردند. امروزه با گرم شدن زمین وداشتن ویژگی های خاص و عالی و تنوع بالا کولرهای گازی استفاده ازآن درتقریبا اکثرمناطق جغرافیایی فراگیرشده است.

کولرهای گازی به دو نوع کلی تقسیم می شوند:

  • پنجره ای
  • اسپلیت(دوبخشی)

کولرهای گازی پنجره ای

این نوع ازکولرها اکثرا برای  خنک کردن محیط هایی استفاده می شود که دارای یک الی دو اتاق باشند.به دلیل نصب وراه اندازی آسان این مدل ازکولرگازی مورد استقبال بسیاری از مصرف کنندگان قرار گرفته است .این نوع از کولر هوای گرم  ومرطوب داخل محیط را جذب خود میکند و از طریق فیلترهای  تعبیه شده داخل خود هوا را خشک و خنک کرده و به اتاق بازمی گردانند. بخش خشک کننده  جلوی آن و داخل اتاق  و بخش گرم کننده  پشت آن در محیط  بیرون پنجره قرار دارد.

کولرهای  اسپلیت(دوبخشی)

کولرهای اسپلیت سیستم خاصی دارند که نقش تنظیم کننده داردو داخل سیستم قرار دارد،تنظیم کننده هوا داخل ساختمان و کمپرسور بیرون محیط قرار می گیرد. مدل هایی از اسپلیت هستند که شامل چند تنظیم کننده هوا و یک کمپرسور هستند. اسپلیت شبیه سیستم تهویه مرکزی است که برعکس کولرگازی پنجره ای محیط های بیشتری را به طورهمزمان خنک می کندو برای فضاهای بزرگ مناسب ترهستند، از لحاظ قیمت از پنجره ای گرانتر و از تهویه مرکزی ارزانتر است. یکی از مهمترین ویژگی های کولرهای اسپلیت کم صدا بودن است که به دلیل قرارگرفتن کمپرسور بیرون از محیط است.

انواع کولرهای اسپلیت

اسپلیت ها انواع مختلفی دارند که هریک از این سیستم ها برای فضاهایی با اندازه و کاربردهای گوناگون مورداستفاده قرارمی گیرد. اسپلیت ها به انواع دیواری،سقفی کاستی، ایستاده،زیرسقفی وسقفی کانالی تقسیم می شوند. لازم به ذکر است که هرکدام از این مدل ها بنا به شرایط و نوع کاربرد متفاوت هستند و حتی میتوانند به صورت سیستم سرمایشی وگرمایشی نیز کارکنند.

اسپلیت دیواری

یکی از پرطرفدارترین نوع اسپلیت دیواری است.که روی دیوار نصب می شود وبیشترین کارایی و فروش را دارد که مناسب برای محیط های شرکت ومنازل است.برای خرید این نوع از اسپلیت متراژ ومساحت فضا را درنظر بگیرید. ظرفیت این کولرها از 7 هزار تا 36 هزار بی تی یو بر ساعت متفاوت است.

اسپلیت ایستاده

یکی از اسپلیت هایی که از ظرفیت بالا برخوردارند و توان سرمایشی بالایی دارد،اسپلیت ایستاده است.کاربرداین نوع در فضاهای بزرگ مانند:تالارها،رستوران ها ،فروشگاه های بزرگ ،بانک ها و… می باشدف که با برق سه فاز کار می کنند. ظرفیت این کولرها 48000، 60000، 80000 و 96000 بی تی یو بر ساعت است که به حالت ایستاده روی زمین قرار میگیرند و فضای کمی را اشغال می کنند.

اسپلیت سقفی کاستی

برای سیستم سرمایش و گرمایش در فضاهای اداری و مساحت های بالا از اسپلیت سقفی کاذب استفاده می شود که علاوه بر ظاهری زیبا و شیک سرما و گرما را از طریق سقف به سمت زمین از چهار جهت پخش می کند.قسمت اصلی آن در سقف قرارمی گیرد و تنها پانل ان قابل مشاهده است که بر  زیبایی محیط می افزاید و کاربرد آن بسیار قابل قبول است.

اسپلیت سقفی کانالی

اسپلیت سقفی کانالی از ظرفیت بالایی برخورداراست و با قرارگرفتن یونیت داخلی درسقف کاذب می توان چند دریچه خروجی هوا  برای چند اتاق ومحیط های جدا از فراهم نمود تا از طریق کانال ها هوای سرد و گرم برای کل فضا محیا شود.

اسپلیت زیر سقفی زمینی

اسپلیت زیرسقفی برای مکان هایی طراحی شده است که سقف کاذب ندارند زیرا امکان قرار گیری آن در سقف وجود ندارد و برای نصب و راه اندازی آن  یونیت داخلی  باید زیر سقف ،روی دیوار یا بالاتر از زمین قرار گیرد.

کولرهای اسپلیت از لحاظ تعبیه هواکش به سه نوع تقسیم می شوند :

  • برخی داخل ساختمان
  • برخی روی دیوار
  • برخی روی سقف

نکته ای وجود دارد که شاید این جمله را شنیده باشید که در کولرهای گازی اسپلیت مفهومی به عنوان منطقه دوگانه و سه گانه وجود دارد به این معنا که شامل دو تنظیم کننده هوا و یا سه تنظیم کننده هوا می باشد. بهتر این است که برای هر یک از اتاق ها یک تنظیم کننده هوا گذاشته شود|، اما اگر بخواهید فضاهای بزرگتری را خنک کنید باید از تنظیم کننده هوایی استفاده کنید که ازمیزان تولید انرژی (BTU)مناسبی برخوردار باشد.

یکی دیگر از نکاتی که باید به آن در خریدکولرگازی دقت داشت میزان مصرف انرژی آن است.

به دلیل اینکه مصرف برق کولرهای گازی ازکولرهای آبی بیشتر است باعث شده تا خیلی از مصرف کننده از خرید آن منصرف شوند تا هزینه های اضافی را پرداخت نکنند. مدتی است که با به کارگیری شیوه های جدید کولرهای گازی با مصرف انرژی بسیار پاییت تر ساخته شده اندکه در بازار به فروش می رسد. این گروه ازکولرهای گازی به دوگروه A وA+ تقسیم شده اند، که کمترین میزان مصرف انرژی متعلق به گروه A+ می باشد که ازنظر قیمت بالاتر نسبت به دیگر مدل ها می باشد. برای خرید این نوع کولرها به نماد و گروه انرژی مصرفی آن حتما دقت کنید،توجه داشته باشید که عموما میزان مصرف انرژی کولرهای گازی حدود 4 برابر بیشتر از میزان مصرف کولرهای آبی است.

اگر بخواهیم ویژگی های اصلی اسپلیت و کولرگازی را برشماریم به چندین مورد زیر می توان اشاره کرد:

  • نصب جدا در هرواحد مسکونی بدون کانال کشی های حجیم
  • سرمایش وگرمایش مطبوع و یکنواخت همه محیط
  • داشتن فیلترهای چندگانه برای تصفیه هوا
  • جلوگیری از ورود ذرات معلق در هوا به فضای داخلی اتاق
  • سرمایش و گرمایش سریع تر نسبت به سیستم های قدیمی به دلیل شتاب درباد
  • داشتن شکل های ظاهری زیبا تر و کم جا بودن
  • کم سروصدا بودن
  • مصرف انرژی پایین تر

به دلیل اینکه از یک ترموستات استفاده می شود امکان این را برای شما ایجاد میکند که میزان خنک بودن محیط را تنظیم کنید و نتیجه اینکه مصرف انرژی را کاهش دهید.

  • تنظیم دما به دلخواه

با استفاده از این سیستم بعد از اینکه دمای دلخواه را تنظیم کردید کولر بااستفاده از اینورتر هوشمند درحالت بهینه یاقتصادی کارمی کند و نیازی به روشن و خاموش کردن بیاثر ومرتب دستگاه ندارید و این کار خود در کاهش مصرف انرژی تاثیر بسیارزیادی دارد.

  • انعطاف پذیری برای نصب به دلخواه و …

ابزارآلات مورد نیاز برای نصب و تعمیر کولرگازی

برای نصب و تعمیرکولرگازی و اسپلیت از دو نوع ابزارآلات عمومی و تخصصی استفاده می شود.

  • ابزارآلات عمومی که در اکثر تعمیرات از آنها استفاده می شود، شامل :

انبرقفلی، سیم چین،کیف ابزار،خط کش،سوهان،سیم لخت کن،چکش،متر،دم باریک،انواع پیچ کوشتی،چهارسو،دوسو،اچارفرانسه،انبردست،جعبه بوکس،سیم چین و… .

  • ابزارآلات تخصصی که مختص تعمیرات کولرهای گازی است شامل:
  • پرچ کن یا لاله کن

در دو مدل برقی و دستی به کارگرفته می شود و به عنوان پرچ کردن لوله ها از آن استفاده می شود.

  • لوله بر مسی

برای نصب کولر گازی از لوله های مسی که رابط بین یونیت داخلی و خارجی هستند استفاده می شود که باید به اندازه های مناسب بریده شوند.کاربرد لوله برمسی بریدن این لوله ها است.

  • گیج فشار

این دستگاه به دو مدل دیجیتال و آنالوگ(عقربه ای)کاربرد دارد که برای تنظیم و شارژ کولرگازی زمان سرویس کردن استفاده می شود.

  • مولتی متر

کاربرد مولتی متر بررسی خازن کولر است که احتیاج به شارژدارد یا خیر. خازن ها قطعات الکتریکی اند که در فن موتورها و کمپرسور کولرگازی به کار برده می شوند،و  ذخیره کننده نیروی الکتریسیته هستند.

  • مپ وکیوم

برای خارج کردن رطوبت از کولرگازی استفاده می شود تا باعث خرابی کولر نشود. نکته: استفاده از کمپرسور فقط هوا را خارج می کند و رطوبت را تخلیه نمیکند. برای این بخش تنها باید، مپ وکیوم به کار گرفته شود.

  • مانومتر

وسیله اندازه گیری فشار در سیستم های کولرگازی است که شامل: عقربه ای ،دیجیتال،دیافراگمی و روغنی هستند.

  • دستگاه فنر خم کن لوله ی مسی

وسیله ای برای خم کردن لوله های مسی که در نصب وتعمیر کولرگازی ضروری است که برای انتقال لوله ها برخی باید خم شوند،درغیر اینصورت امکان دارد لوله ها آسیب ببینند یا بشکنند.

برای ثبت نام در کلاس های آموزشی تعمیرات پکیج اینجا را کلیک کنید .

 

کولرهای اسپلیت از لحاظ تعبیه هواکش به چند نوع تقسیم می شوند :

1- برخی داخل ساختمان
2- برخی روی دیوار
3- برخی روی سقف

نکاتی که باید به آن در خریدکولرگازی دقت داشت؟

 
به دلیل اینکه مصرف برق کولرهای گازی ازکولرهای آبی بیشتر است باعث شده تا خیلی
 از مصرف کننده از خرید آن منصرف شوند تا هزینه های اضافی را پرداخت نکنند.
مدتی است که با به کارگیری شیوه های جدید کولرهای گازی با مصرف انرژی
 بسیار پاییت تر ساخته شده اندکه در بازار به فروش می رسد.

انواع کولرهای اسپلیت ؟

1- اسپلیت سقفی
2-اسپلیت دیواری
3-اسپلیت زمینی
4-اسپلیت کانالی
5-اسپلیت ایستاده

جهت اطلاع از سایر آموزش های فنی و حرفه ای از لینک های مربوطه اقدام نمایید.

✔️ – آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی
✔️ – آموزش تعمیرات برد الکترونیکی
✔️ – آموزش تعمیرات موبایل
✔️ – آموزش تعمیرات لپ تاپ

[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]

دیدگاهتان را بنویسید