مقالات آموزشی

چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟

در این مطلب قصد داریم به توضیح این مطلب که چیلر چیست و چه کاربردی دارد؟ بپردازیم، در ادامه با ما همراه باشید…

بهتر است در پاسخ به این سوال بگوییم که چیلر دستگاهی است که با سیکل تبرید تراکمی و جذبی گرما را از مایع در یافت می کند و حرارت را از یک قسمت دستگاه به قسمتی دیگر دستگاه با یک چرخه سیکل انتقال می دهد.

در واقع چیلر ها انواعی دارندکه کارکرد آنها متفاوت است به عنوان مثال نوعی چیلر وجود دارد که در آب سرد و هوای سرد ایجاد می کند و عمل گرما زدایی را انجام می دهد.

البته دقیقا برعکس این عمل با دستگاهی به نام پکیج انجام می شود و آب سرد را به آب گرم تبدیل می کند.

کار چیلر سرمایش آب است که با این کار هوای سرد را با پمپ به واسطه یک فن کویل در ساختمان‌ های مسکونی، تجاری و صنعتی به واحد های مختلف انتقال می دهد و باعث تهویه هوای مطبوع می گرد. یک چیلر از اجزای مختلفی تشکیل شده است.

به عنوان مثال: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، شیر انبساط، لرزه گیر، تابلو برق، جذب کننده و… که با استفاده از این اجزا می تواند به راحتی عمل سرمایش را انجام دهد که بیشترین کاربرد آن درعمل تهویه هوا، تهویه صنعتی، نگهداری مواد غذایی، صنایع شیمیایی و در سرمایش خانگی مورد استفاده قرار می گیرد.

در کل می توان گفت اساس کار یک چیلر تبخیر مایع است که در قدم اول آب گرم را به آب سرد تبدیل می کند و به صورت آب خنک و هوا خنک در دسترس و مورد استفاده قرار نمی گیرد.

انواع چیلر و کاربرد آن:

چیلر تهویه مطبوع: همانطور که از نام آن پیداست این چیلر برای تهویه هوای مطبوع استفاده می شود تا با استفاده از آب سرد عمل تهویه را انجام دهد این چیلر که مخصوص این کار ایجاد شده با کاهش رطوبت در محیط یک خانه یا ساختمان های اداری و صنعتی مورد استفقاده قرار می گیرد.

چیلر صنعتی:

چیلر صنعتی بر اساس نوع کندانسور به سه دسته تبدیل می شود:

چیلرتبخیر، چیلر هوا خنک، چیلر آبی خنک

کاربرد چیلر صنعتی معمولا برای خنک نگهداشتن محصولات، ماشین آلات صنعتی و یا مکانیزم ها است که برخلاف چیلر خانگی همواره مورد استفاده قرار می گیرد.

از آنجایی که یک چیلر صنعتی را می توان به صورت متمرکز طراحی کرد باعث شده تا اشتیاق استفاده از آن بیشتر شود و مسلما سیستم را بزرگ تر می کند.

همانطور که اشاره کردیم سیستم کمپرسور در چیلر دارای انواع مختلفی هستند از جمله آنها: اسکرال، اسکرو، پیستونی، سانتریفیوژ می توان گفت که این موارد در به وجود آمدن چیلر تراکمی نقش به سزایی دارند

اکنون کاربرد اساسی و مهم چیلر را مورد بررسی قرار می دهیم:

  • فرآیند خنک سازی پلاستیک، که معمولا در هنگام شکل دهی به آن نقش موثری دارد.
  • فرآیند لیزر، از آنجایی که بعد برش فلز حرارت زیادی تولید شده که برای خنک سازی آن از چیلر استفاده می کنند.
  • در کوره پخت جوهر غلطک ها به دلیل اصطکاک به گرمای بالایی میرسند که خنک سازی آن به عهده چیلر است.
  • و اما در پزشکی، دستگاه mri برای اینکه بتواند به درستی کار خود را انجام دهد به خنک کاری نیاز دارد.

چیلر تراکمی:

یک چیلر تراکمیدر خنک سازی هوا عمل می کند و برای سرمایش هوا  در ساختمان ها، ماشین آلات، لوازم و محصولات صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

در مطالب فوق اجزای اصلی یا قلب یک چیلر تراکمی را گفتیم که دارای کمپرسور، اواپراتور، کندانسور و شیر انبساط  است که کپرسور به عنوان یک محرک مکانیکی عمل خنک سازی را با کمک اجزا انجام می دهد.

درواقع با توجه به نوع کمپرسور آن را به چهار نوع تقسیم می کند:

چیلر رفت و برگشتی، اسکرال، سانتریفیوژ و اسکرو. یک چیلر تراکمی در تهویه مطبوع و صنعت قابل استفاده است و با رطوبت زدایی محیط هوا را به درستی تهویه می کند.

رفت و برگشت در چیلر به صورتی انجام می شود که آب استفاده شده در آن مانند چرخه دوباره به چیلر بر میگردد و این چرخه ادامه می یابد.

چیلر تراکمی براساس کندانسور به جهار نوع تقسیم می شود:

تراکمی آب خنک، تراکمی هوا خنک. لازم به ذکر است که چیلر های تراکمی از انرژی الکتریکی بیشتری مصرف می کنند.

چیلر جذبی:

قبل از اینکه مطلبی را ارائه دهم لازم به ذکر است که عملکرد چیلر جذبی مشابه چیلر تراکمی می باشد و لزوما باید گفت تفات بین آنها در فشار گاز خروجی از اوپراتور را مستقیما به کندانسور منتقل می کند و بخار آب به واسطه مایعی به نام لیتیوم بروماید جذب چیلر می شود.

بخار جذب شده به مولد حرارتی انتقال می یابد و سپس گرم شده، در نتیجه بخار می شود و به کندانسور انتقال می یابد و در ادامه مانند سیکل تراکمی عمل می کند.

بیشتر در ساختمانهای مسکونی و اداری  مورد استفاده قرار می گیرد، لازم به ذکر است که چیلر جذبی نسبت به چیلر تراکمی دارای معایبی است و توصیه می شود فقط در صورتی از سیکل چیلر جذبی را راه اندازی کنید که منبع حرارتی موجود در حال تلف شدن است.

منبع حرارتی می تواند بخار آب، آب و… باشد.باید گفت که چیلر جذبی بیشتر از انرژی حرارتی استفاده می کند. انواع چیلر جذبی: تک اثره، دواثره

در نوع تک اثره آب به عنوان لیتیوم بروماید جذب می شود. علاوه بر معایبش دارای مزایای مفیدی نیز می باشد مانند:

صرفه جویی در مصرف انرژی، صرفه جویی در مصرف برق، صرفه جویی در هزینه ها، کاهش صدا و ارتعاشات، حذف مبرد های مضرو…

به طور کلی چیلر دارای کاربردهایی می باشد برخی از آنها را ذکر می کنیم:

  • در متراژهای بیش از 150 متر کاربرد دارد.
  • در مصرف انرژی بسیار کم مصرف تر از کولر گازی یا موارد مشابه آن است.
  • می توان با استفاده از چیلر برای هر اتاق به صورت جداگانه یک فن کویل قرار دادآن را به چیلر متصل کرد.
  • قابل نصب در حیاط، تراس و یا پشت بام است.

دیدگاهتان را بنویسید