مقالات آموزشی

تعمیرات موبایل و مشکلات رایج آن

تعمیرات موبایل و مشکلات رایج آن:موبایل ها یا تلفن همراه از جمله وسایلی هستند که از موئژترین و پرکاربردترین دستگاه ها در دنیای امروز است و هر فردی در شبانه روز آن را  مورد استفاده قرار می دهد و به دلیل فناوری هایی که در ساخت این دستگاه استفاده شده است، کاربران زیادی را در دنیا به خود جذب کرده است. از این رو می توان گفت که تعمیرات موبایل از دسته رشته های پردرآمد محسوب می شود.

قبل از آموزش و یادگیری این رشته باید با قطعات یک گوشی موبایل آشنایی پیدا کرد چرا که این رشته از حساسیت بالایی برخوردار بوده و بدون آگاهی از نحوه ساخت این دستگاه و قطعات آن کار برای ادامه راه سخت می شود.

تعمیرات موبایل و مشکلات رایج آن

آموزش تعمیرات موبایل به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول به صورت مقدماتی و بخش دوم به صورت تخصصی است. در بخش مقدماتی، از جمله مشکلاتی است که بیشتر کاربران با آن مواجه می شوند و در کل مشکلات مذکور را در بر دارد و آموزش آن برای عموم مردم ، دانشجویان و… قابل فهم است.

اما در بخش تخصصی که کاملا اختصاصی بوده و عموم مردم آن را درک نخواهند کرد و نیاز به آموزش بیشتر و جزئی تری دارد برای بخش تخصصی هستند. اساسا در این آموزش افرادی مناسب هستند که در بخش مقدماتی به مهارت کافی رسیده باشند و برای به چالش کشیدن خود در این بخش فعالیت کنند. برای افرادی مانند دانشجویان، تعمیرکاران موبایل و یا عموم مردم نیز مناسب است.

در تعمیر یک موبایل باید موارد زیر را مورد بررسی قرار دهیم :

اول اینکه مشکل به وجود آمده در موبایل به خاطر چیست؟ آیا مشکل نرم افزاری است یا سخت افزاری ؟!

مشکلات نرم افزاری را معمولا می توان با استفاده از ابزار پیش فرض گوشی ها بررسی کرد که در هر گوشی متفاوت است و برای هر سیستم عامل شیوه هایی در دفترچه گوشی و یا نرم افزار های مختلف عیب یاب قرار داده شده که خود کاربر و یا تعمیرکار با استفاده از این ابزار ها مشکلات نرم افزاری را مورد بررسی قرار می دهد.

اما اگر مشکل سخت افزاری بود باید موارد دیگری که در ادامه آمده را مورد نظر داشته باشد.

دوم اینکه به برند موبایل توجه کند، همانطور که پیشتر گفتیم تعمیر مشکلات ایجاد شده در هر برند متفاوت است زیرا برند موبایل آیفون با سیستم عامل ios ایجاد شده و تعمیر و عیب یابی  آن با عیب یابی انواع برند های موبایل سیستم عامل android مانند سامسونگ، هوآوی، ال جی،سونی، شیائومی و…. متفاوت است و هر کدام دارای آموزش هایی مجزا از هم می باشند.

تعمیرات موبایل و مشکلات رایج آن

مشکلات رایج سخت افزاری در اندروید:

خراب شدن باتری موبایل:

یکی از رایج ترین مشکلاتی است که در سخت افزار اندروید به وجود می آید و باعث اختلال در کار سیستم می شود. به عنوان مثال دیر شارژ شدن، تخلیه سریع باتری، ریست شدن مداوم تنظیمات موبایل و یا خاموش شدن آن از مواردی هستند که خبر از خرابی باتری می دهند. برای رفع این مشکل ابتدا باید مسیر ارتباطی بین باتری و کانتکت های موبایل را بررسی کرد و اگر اکسیدهای کثیف بینشان بود را تمیز کند زیرا این اکسید ها و کثیفی ها باعث می شود کارکرد موبایل افت پیدا کند. بررسی باتری نیز در رفع این مشکل موثر است زیرا گاهی با باز شدن درز های باتر خرابی صورت می گیرد با چسب بین درز ها را ببندید. روش دیگر گذاشتن باتری در فریزر است که باعث جلوگیری از نشت شارژ گوشی می شود.

کارکرد ضعیف پردازنده و یا خراب شدن آن:

برخی از نشانه های رایج در خرابی سی پی یو یا پردازنده می تواند  مواردی مثل روشن نشدن موبایل، هنگ کردن مداوم، داغ شدن بی حد گوشی، خاموش شدن بی مورد گوشی و شل شدن پردازنده و… باشد. حال مسئله این است که برای تعویض cpu یا ترمیم آن باید چه کارهایی را انجام داد؟! لازم به ذکر است از آنجایی که تعمیر چنین موردی از حساسیت بالایی برخوردار است باید با استفاده از ابزارهای ویژه ای که در دسترس وجود دارد cpu  را بدرستی تعویض کرد. این کار در صورتی انجام می شود که از خرابی این قطعه اطمینان پیدا کرده باشیم.

خرابی دوربین گوشی:

می توان گفت در یک گوشی موبایل اندروید احتمال خرابی دوربین وجود دارد اما از جمله مواردی که  یک دوربین را در معرض نابودی قرار می دهد، تغییر تنظیمات دوربین (که معمولا کیفیت عکس یا فیلم را کم می کند)، ضربه وارد شده به آن، آب خوردگی یا ورود مایعات به لنز، خط و خش وارد شده به لنز گوشی می باشد. وقتی دوربین آسیب ببیند مسلما با پدیده سیاهی و لکهروی عکس، تار بودن آن، روشن نشدن فلش،  و بسیاری از علائم دیگری مواجه می شویم که نشان دهنده خرابی دوربین است. برای اینکه این مشکل را حل کنیم در قدم اول باید دوربین، لنز و تنظیمات گوشی را زیر نظر داشت تا علت دقیق خرابی را دریافت. در صورت بررسی تمامی موارد دوربین که امکان دارد قابل حل باشد و ترمیم شود اما در غیر این صورت با استفاده از ابزار مناسب با دقت بالا دوربین گوشی را تعویض می کنیم.

از رایج ترین مشکلات آیفون:

برای آموزش و تعمیرات گوشی آیفون اینجا کلیک کنید

در یک گوشی آیفون ممکن است با اختلالات زیادی رو به رو شویم که اکنون برخی از این مشکلات که تقریبا نظیر اندروید است را بیان می کنیم: هنگ کردن آیفون، داغ کردن بیش از حد، وصل نشدن به وای فای، اختلال در کار دوربین، شارژ نشدن آیفون، تخلیه سریع باتری، روشن نشدن گوشی، کارکرد کند آیفون، عدم پشتیبان گیری و مشکلات دیگری که نیاز است یک تعمیرکار از تخصص و مهارت کافی در برطرف کردن هریک از این مشکلات را داشته باشد.

مطالب فوق تنها گوشه ای از آموزش تعمیر ات یک موبایل است که در آکادمی آموزش تهران به شما آموزش داده میشود و سرفصل های زیادی برای یادگیری تعمیر موبایل وجود دارد که اکنون به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

آموزش الکترونیک مقدماتی، تست و عیب یابی قطعات الکترونیک، تعمیرات گوشی های لمسی و دکمه ای،(تعویض LCD، سوکت شارژر،هارد و…)، تعویض قطعات الکترونیکی به صورت تخصصی، توانایی استفاده از بروزترین قطعات برای تعمیر موبایل و…

برای ثبت نام در کلاسهای آموزش تعمیرات موبایل اینجا کلیک کنید

دیدگاهتان را بنویسید