مقالات آموزشی

نکته های کلیدی آموزش تعمیرات موبایل

نکات آموزشی برای تعمیرات موبایل همان طور که از اسمش پیداست نیاز به دقت و بررسی دارد هر تعمیرکار به نوبه ی خود موظف است که در هنگام یادگیری تعمیرات موبایل اطلاعاتی که برای تعمیر لزومی است را یاد بگیرد تعمیرکار موبایل با توجه به علایق خود اقدام میکند و طبق اصول اولیه ی آموزش باید با مهندسی الکترونیک هم آشنایی کمی داشته باشد تا بتواند در هنگام تعمیرات با سیستم سخت افزاری موبایل راحت تر کنار بیاید بعد از آموزش های تعمیرات موبایل به این موضوع میرسیم که چقدر تعمیرکار به زمینه ی کاری خود مسلط شده است اگر بعد از آموزش تعمیرات شخص هیچ علمی نسبت به این حوضه احساس نکرد باید بداند که این شغل برای او سودمند نخواهد بود چون هر بار و در هر دوره ی زمانی نیاز است که اطلاعات خود را طبق بازار کار بروز رسانی کند در غیر این صورت هیچ پیشرفتی در این زمینه بدست نخواهد آورد.

برای تعمیر از ابزارهای مناسب استفاده کنید

ابزار در تعمیرات موبایل بسیار نکته ی قابل تاملی است که باید بدانید داشتن آن یکی از ضرورت های انجام کارتان است و بیشتر به این موضوع دقت کنید که با استفاده از ابزارهای تخصصی برای تعمیر اقدام کنید چون در این صورت هم کیفیت کارتان افزایش پیدا میکند و هم این که مشتری به شما اعتماد بیشتری میکند. بعضی از تعمیرکاران برای این که خرج نکنند از ابزارهایی غیر حرفه ای برای تعمیرات استفاده میکنند که بعدها کاربر متوجه آسیب موبایل خود میشود و اینجاست که هم به تعمیرکار و هم امکانات آن شک میکند.

اگر میخواهید که مشتری دوباره به شما اعتماد کند و دوباره برای تعمیر به سراغتان بیاید لطفا کمی در انجام وظیفه ی خود دقت کنید و تمام نکات تعمیرات را در آن رعایت کنید برای مثال اگر برای جدا کردن گلس از پیچ گوشتی استفاده کنید حتما با آسیب جدی موبایل مواجه میشود و باید برای جبران خسارت موبایلی جدید به مشتری هدیه دهید چون برای جدا کردن گلس دستگاه جدا کننده ی گلس که با حرارت دادن صفحه ی نمایش، باعث جدا شدن گلس از صفحه ی نمایش از تاچ موبایل میشود شما تصور کنید که این کار به صورت هیچ حرارتی و خشک و خالی با یک چاقو و پیچ گوشتی صورت گیرد که واقعا فاجعه است.

جداسازی قطعات موبایل با رعایت اصول تعمیرات

شاید فهمیدن این موضوع شما را هیجان زده کند که بعضی از قطعه های گوشی های موبایل با طلا روکش سده است که برای جداسازی آن باید دقت کافی را به کار ببرید و قطعات روکش دارد شده را جدا سازی کنید تا در صورتی که موبایل دیگر قابل استفاده نیست بتوانید از قطعات آن در تعمیرات بعئی استفاده کنید و یا اگر موبایل را بازیافت میکنید باز هم جدا کردن قطعات روکش شده با طلا ضروری است.

باید بدانید که قطعات روکش دار با استفاده از انبردست و پیچ گوشتی جدا سازی میشوند پس دقت کنید در هنگام جداسازی تمام قطعات قابل استفاده از موبایل جدا شوند.

اهمیت وجود خازن روی برد موبایل

خازن جزو قطعات  بسیار کاربردی و اصلی برد است که در کنار ریز قطعات دیگری که روی صفحه ی برد نصب شده کار خاصی انجام میدهد از جمله این که به عنوان صافی و فیلتر از آن استفاده میشود که به صورت شارژ میتواند جریان و مقاومت را در خود ذخیره کند. خازن ها در انواع مختلفی تولید و مورد استفاده قرا میگیرد که وظیفه ی خاصی را هر کدام انجام میدهند. در ادامه میخواهم انواع خازن و کارکردهای آنها را برایتان بازگو کنم تا بتوانید با کارایی های خازن ها بیشتر آشنا شوید.

خازن تانتالیوم که این نوع خازن به رنگ های نارنجی و زرد و مشکی هستند که دارای قطب هستند.  خازن های سرامیکی که معمولا مشخصات خاصی بر روی آن درج نشده است به صورت قهوه ای و طوسی مورد استفاده قرار میگیرد. خازن دیگر خازن الکترولیتی است که شرکت سازنده ی آن مشخصاتی که روی آن درج میکند به این صورت است که میزان ولتاژ آن را نام میبرد و کد آن را مینویسد که به رنگ مشکی و قهوه ای موجود است.

برای فهمیدن سالم بودن خازن  ها بهتر است این روشی که برایتان میگویم را انجام دهید تا اطمینان پیدا کنید که خازنی که میخواهید استفاده کنید سالم است. مولتی متر را روی حالت بازر قرار دهید سپس ولیدها را به دو سر خازن متصل کنید اگر صدایی شبیه بوق شنیدید آن خازن خراب است و اگر صدا شنیده نشد پس خازن سالم است و با خیال راحت میتوانید از آن استفاده کنید.

 وظیفه‌ی مقاومت در برد موبایل

کاربرد مقاومت ها به این صورت است که این قطعات کلیدی کارهایی مانند کم کردن شدت جریان و تنظیم کردن سیگنال ها و تقسیم کردن ولتاژ را انجام میدهد که انواع مقاومت موجود است که هر کدام را برایتان شرح میدهم تا بتوانید با کارایی این قطعه ی مهم در برد موبایل آشنا شوید.

مقاومت معمولی را میتوان به جرات گفت که کمتر دچار خرابی شود و به شکل مکعب است و در بازار به رنگ های سبز و مشکی و آبی قابل یافت است. مقاومت سیمی که با نام فیوزی هم شناخته  شده است جزو مقاومت هایی است که خیلی دچار مشکل میشود و مربوط به نوع و ساخت این نوع مقاومت است اطلاعات و مشخصات این مقاومت بروی آن درج شده است و به صورت مکعب مستطیل در بازار عرضه میشود.

مقاومت ان تی سی ntc معمولا در قسمت پایه های بی اس آی  bsi نصب میشود که وظیفه ی کنترل عملیات شارژ را بر عهده دارد و نسبت به دما حساسیت زیادی نشان میدهد. مقاومت وی دی آر vdr نسبت به ولتاژ حساسیت دارد و وظیفه  ی آن کنترل ولتاژ باتری است. مقاومت آی دی آر Idr نسبت به نور حساسیت زیادی دارند و نیمه رسانا و دارای مقاومت بالایی است.

مقاومت ام دی آر mdr  را به اسم مقاومت مغناطیسی هم نام میبرند و در گوشی های کشویی بیشتر کاربرد دارد. برای فهمیدن سلامت مقاومت مولتی متر را بر روی حالت بازر قرار دهید و ولیدها را به پایه های مقاومت وصل کنید مقاومت هایی که مقدار اهم کمتر از 10 است صدایی شبیه بوق دارد که یعنی خراب است در غیر این صورت سالم است.

جهت اطلاع از سایر آموزش های فنی و حرفه ای از لینک های مربوطه اقدام نمایید.

✔️ – آموزش تعمیرات تجهیزات پزشکی
✔️ – آموزش تعمیرات برد الکترونیکی
✔️ – آموزش تعمیرات موبایل
✔️ – آموزش تعمیرات لپ تاپ

دیدگاهتان را بنویسید